★ lite fibrognäll...

Är inne i en hemsk period nu och har mått dåligt enda sedan jag var ute med camilla och camilla för ett par veckor sedan. Vet inte om man använder ordet "skov" vid Fibromyalgi, jag kallar det för "dålig period" och satan... alla symptom man kan ha har jag just nu. Tom dimmig syn. Mina tarmar ska vi inte prata om... Tröttheten... VÄRKEN. Jag står inte ut!!!! Om inte någon uppfinner Fibromedicin snart så vänds jag ut och in. Jag orkar inte må såhär mycket längre. Släpp någon gång!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Klippte in lite info... På denna kärringsjuka som det kallades förr i tiden. Jag försöker att inte prata om min "sjukdom" för jag vet att det uppfattas som gnäll, vi med fibro blir inte tagna på allvar. Många jobbar inte men jag kommer aldrig någonsin att sluta jobba, den ska inte vinna över mig! Jag har lika ont hemma som på jobbet. Jag tror man ska leva så aktivt som möjligt, gå hemma och uggla gör en bara till en bitter gråmus. Men emellanåt förstår jag dom som valt bort jobbet, jag sitter just nu med jobbångest inför morgondagen och undrar hur jag ska orka... Men såhär är mitt liv och har varit senaste 10 åren. Det liksom bara är såhär och inte mycket man kan göra nåt åt.

Jag har markerat de symptom med fet stil, så som jag mår nu.

PRIMÄRA SYMPTOM

Smärta, allodyni

Stelhet

Minskad muskelstyrka

Ökad muskulär uttröttbarhet

Ofta är värken vid FMS lokaliserad till musklerna, ofta i nacke-axlar, armar ben eller rygg, men en del patienter kan även uppleva symptom från leder och skelett. Det är ovanligt att det värker hela tiden, och värken kan migrera från en dag till en annan och karaktär och intensitet varierar, ofta beskrivs den som molande, men kan även vara brännande eller stickande. Smärtan kan också variera i intensitet mellan olika lokaler och olika tidpunkter. Kraftig muskelansträngning gör ofta att smärtan ökar, antingen under eller efter ansträngningen. Däremot minskar den av måttlig aktivitet och värme. Det är vanligt med muskelstelhet, speciellt på morgonen, men den brukar försvinna efter 30-60 minuter. Även muskelstyrkan är nedsatt vid FMS, framförallt är det statiska och upprepade rörelser som är problem. Förutom detta visar FMS patienter ofta upp stickningar i händer, huvudvärk, ängslan, oro, IBS (Irritable Bowel syndrome), urinträngningar, Raynaudliknande symptom, RLS (Restless Legs Syndrome), dysmenorré och yrsel.

SEKUNDÄRA SYMPTOM

De sekundära symptomen räknas enligt VM som följd av den kroniska smärtan.

Sömnrubbning

Trötthet

Minnessvårigheter

Symptom enligt Sveriges Fibromyalgiförbund

Sömnstörningar

Kraftlöshet

Yrsel

Domningar

Andningsrubbningar

Urinträngningar

Hud- och slemhinneproblem

Dimmig syn

Koncentrationssvårigheter

Stelhet

Huvudvärk

Tarmbesvär

Svullnad

Hjärtrytmrubbningar

Feberkänsla

Allergi

Ljud- och luktkänslighet

Försämrat närminne

PATOFYSIOLOGI

Orsaken till fibromyalgi är fortfarande okänd. Det finns dock vissa fynd som tyder på att störningar i den neuroendokrina axeln är central för etiologin. Speciellt gäller det sambandet mellan neuroendokrina axeln och sömn. Vid sömnundersökningar har man funnit att patienter med fibromyalgi har störningar i REM-sömnen. En tredjedel av FMS patienter har låga nivåer av

insuline growth factor och indikerar att produktionen av detta är lågt.

Min häst har ett sår på benet som Camilla hjälpte mig att göra rent... Det rann blod och var =( Stackars min bebbelutt <3

Snart ska vi äta lite nybakt blåbärspaj, ska bara invänta pappa och dotter som är iväg och byter däck. Hoppas dom kommer snart, jag saaaaaknar dom <3 <3 <3

Kommentarer
Postat av: Micke

Vet att det fanns en medicin på prov. För fibromyalgi men kommer inte ihåg vad den hette/ heter. Dvs om den blev godkänn.

Ååå du är så söt när du saknade oss.

Linnea tycket det var sjukt kul att röja där.

2012-06-23 @ 21:41:23
Postat av: Linda

Tycker synd om dig å din kärring sjuka som du kallar den ! Sjukdomar som inte syns är oftast så svår förstådda för andra å ser det då som klagande tyvär ! Hade du haft ett brutet ben eller den största bölden i världen hade folk förstått ! Tragiskt men sant ! Kram min fina !

2012-06-24 @ 07:58:48
Postat av: Sofija

Lider med dig min fin! Hoppas att dom hittar en medicin snart<3

2012-06-24 @ 13:27:40
Postat av: Carro-grannen

Lider vekrligen med dig som måste må så där! :-(



Vet inte om du har sett den här förut, men det är intressant blogg av en kvinna med fibro.



http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/10/fibromyalgi-och-lchf/



I själva bloggen finns också en länk som bara handlar om kosttips för personer med kronisk smärta. Hon äter tydligen inget gluten bl.a. Och hon äter även 2 mediciner mot sin fibro. Kanske kan du hitta några tips?

2012-06-27 @ 09:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0