★ Att leva med PCO



Det finns ingen stork. En svart kråka som hånskrattar dig rakt upp i ansiktet finns däremot.

PCO och hormonrubbning är PCOS

Om man har PCO, alltså många små cystor på äggstockarna, och samtidigt en hormonrubbning kallas det för polycystiskt ovarialsyndrom eller PCOS.

Hormonrubbningen består i att man har för mycket av det manliga könshormonet testosteron i förhållande till kvinnligt könshormon. Eftersom de kvinnliga könshormonerna styr menscykeln, leder en sådan rubbning till att man får glesa menstruationer eller att mensen uteblir helt. (Eller att du blöder floder så du inte kan gå utanför dörren, Idas anm)

Att mensen blir oregelbunden eller uteblir beror inte på att det saknas anlag för att bilda ägg, utan på att äggen inte utvecklas tillräckligt mycket så att det kan bli en ägglossning.

Symtom

Om man har PCOS brukar man själv märka:

  • att man har långt mellan menstruationerna eller ingen mens alls
  • ökad behåring
  • viktuppgång
  • att man har svårt att bli med barn.

Läkare kan ställa diagnosen PCOS om man har minst två av följande symtom och det inte finns någon annan sjukdom som kan förklara dem:

  • många små cystor, PCO, som syns på ultraljud
  • långt mellan menstruationerna eller ingen mens alls
  • ökad kroppsbehåring, till exempel skäggväxt och hår på bröstet, eller akne som tyder på att man har en ökad mängd testosteron
  • ett blodprov visar ökad mängd aktivt testosteron.

Eftersom man inte behöver ha alla symtomen kan man alltså ha PCOS och ändå ha till exempel regelbunden mens men ökad behåring. Eller en mensrubbning men inte några tecken på ökad mängd testosteron.

Ungefär hälften av alla kvinnor med PCOS är överviktiga.

Bra att gå ner i vikt

Behandlingen när man har PCOS brukar anpassas efter vad som för tillfället är det största problemet.

Om man är överviktig, som många med PCOS är, är det bra att försöka gå ner i vikt. Det kan i sig göra att mensen blir regelbunden. Det kan även göra att hårväxten på kroppen minskar. Det minskar också risken för att man ska få följdsjukdomar som diabetes och hjärtinfarkt senare i livet.

Det kan räcka med att man går ner bara några kilo för att hormonbalansen ska normaliseras så att menstruationerna kommer i gång. Men det kan vara svårt att gå ner i vikt, särskilt när man har PCOS, eftersom hormonrubbningen gör att aptiten stimuleras. Det kan gå lättare om man deltar i ett program för viktminskning. Som alltid när man går ner i vikt är det avgörande att fortsätta sin ändrade livsstil för att kunna hålla vikten.

Ett annat sätt att underlätta viktnedgången är att äta p-piller. P-piller motverkar effekten av testosteron så att hormonrubbningen balanseras. Om man lider av fetma kan en magsäcksoperation ibland vara det enda som har effekt.

-----------------------------

Skulle varit på ett informationsmöte på sjukhuset i måndags. För jag har sökt om magsäcksoperation. Men tyvärr kunde jag inte gå för att Micke jobbade så nu måste jag vänta ända till Februari för nästa möte.

Så som jag har kämpat med vikten, helt sjukt vad jag har kämpat! Micke låg i soffan medans kilona rasade av honom, men jag som var på gymmet varrannan dag och kämpade mig grå, åt inge onyttigt alls och verkligen skötte mig, stod still på vågen. Man ger upp tillslut. Accepterar sin övervikt och köper en påse godis.

Har alltid undrat varför jag gick upp 20 kilo på mindre än 2 månader när jag fått William. Tjoff sa det så gick jag från smal till tjock. Jahapp, skulle man inte gå ner i vikt av att amma?? Inte blev det bättre av att äta alla Pergotime tabletter heller, tjoff sa det så satt det 10 kilo till. Sen när Linnéa kom så sa det PANG och ytterligare 10 kilo är fastlåst på min kropp. Och det är bara inte att gå ner. För det GÅR INTE. Jag är ett levande bevis på att inget har gått. Har tillochmed ätit bantningspiller.

Jag skyller inte allt på PCO:n, självklart inte. Men den gör att jag är ständigt hungrig och ni vet innan mens när man bara måste ha godis, choklad? Så har jag hela dagarna. Hur jäkla lätt är det?

Vi med PCO har ett enormt sötsug och för det finns det medicin som heter Metformin, jag har önskat att få det och väntar svar från min läkare. Nackdelen med den medicinen är att den är för diabetiker och tar ner blodsockret. Vilket betyder att jag troligen får för lågt sockervärde. men vi får se vad hon säger.

Tack och lov har jag inte ökad behåring (!!!) men acne har jag. På skumma ställen som baksidan av låren, ryggen, hakan och lite varstanns. Jag känner mig inte som en vacker människa. Inte alls.
Denna sjukdomen äter upp mig innifrån ibland känns det som.

Trodde allt skulle bli bra när jag fått Linnéa men det känns som att sjukdomen har utvecklats till den svarta kråkan som skrattar mig rakt upp i mitt testoseronfinniga ansikte.

Väntar svar på blodprover, sen ska jag fråga om jag kan börja med p-piller. Kontakta en dietist vill jag göra (igen) och kanske Metformin. Kombinerat med min ridning så kanske jag börja gå ner? För som det är nu går jag bara upp =(

Det här var inget tyck -synd -om -mig inlägg, bara lite info vad PCO är och vad det kan göra med en människa.
Mycket mer info finns men så kul är det inte att läsa för er stackare... moaahahaha.

Annars, är jag GLAD, lycklig och tycker livet är fantastiskt. Vad vore man utan sin familj?? Det har pirrat i magen hela veckan när jag tänker på Micke hihihihihi.

Sen har det hänt någe sjukt. Nåt så jäkla sjukt, är så otroligt glad över det! Vill inte skriva än, blir lite som min vackra teckning ovan, vill inte ropa Hej riktigt än. Eller hur Pappa? hihihihihihi WOOOOHOOOOOO!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Emelinda

Har följt en tjejs blogg i många år och hon fick nyligen samma diagnos. Hon ska genomgå en magsäcksoperation i nästa vecka. Tror hon är ungefär i vår ålder också.



Såklart det är synd om dig för jag vet hur du har kämpat!! PUSS

2011-11-18 @ 10:41:35
Postat av: Fitri

Tycker att du är grym på alla sätt o vis Ida som stått ut så pass länge o lärt dig leva med skiten.. Jag hoppas verkligen att du får all hjälp du kan få för att nå DINA mål!!

Självklart är det ju synd om dig, samtidigt som du är en kämpe! Med din positiva inställning, så kmr det att gå vägen ;) Vi sågs ju lite snabbt idag.. O du var hur fin som helst!



Kram

2011-11-18 @ 16:43:12
URL: http://ylmetott.blogg.se/
Postat av: Sofija

Jag vet verkligen hur du lider och jag är så glad för din skull att du äntligen har fått kontakt med läkarna och att du snart kommer att få hjälp! Du är såå värd all hjälp du kan få. Puss på dig min fina Ida

2011-11-18 @ 16:59:52
URL: http://justflippacoin.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh Ida...TACK!! <3



Jaa, tack & lov har jag inte heller Mer Behåring..

(har dock massa Fjun pga. Anorexin)

..men 0 Mens & den vidriga Acnen som får en att känna sig Ful, Smutsig & USCH, det har Jag!!



Va på Oxbacks Kliniken igår..

PCO - Check

Provera - Check



MEN...

måste nu vänta på ett Cellprov innan vi börjar m. Enkelkur Pergotime*...

(*eller jaa, det är beroende på vad Cellprovet visar..och det ser inte så lovande ut tyvärr)

Får svar om 4v(!!!)

Allt känns rätt Jävla hopplöst just nu...

Har dessutom Cancer i Familjen...

Är rätt Jäkla Livrädd just nu!

4veckor...Terror AB!!



Men, som Vanligt så kan man ju inte gör annat än att Vänta...å Vänta...

Gör man nåt annat än Väntar som Ofrivilligt Barnlös???

Snacka om Psykiskt Knäckande!!



Men det är ju sååå Skönt när man inser att man Inte är Ensam...

Därför säger Jag TACK för detta inlägg <3



Blev visst ett liiiiite Väl långt inlägg det här ;)

Ooops

Men är så "uppe i allt" det här just nu, & vet att du förstår!

Så Tack igen! <3



Stor Kram från Emma...(Lindas "Fru" ;)

2011-11-25 @ 10:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0